3 mastet sletskonnert
Byggeår: 1921
Kending: –
Brt.: 299
POSEJDON på 299 brt. Blev bygget 1921 af Martin Jørgensen på J.Ph.Jørgensens værft som det sidste sejlskib fra dette værft til aktieselskabet ”Posejdon” på Thurø. Det førtes som ny af P.L.Hansen, Thurø, og senere af G.Jørgensen.
Skibet var en af de smukkeste tremastede skonnerter fra Svendborg toldsted og den kunne laste ca. 500 tons. Byggesummen var på 320.000 kr.
Rederiet gik hurtigt fallit, og den blev i 1922 overtaget af A/S ”Nordlunde” og omdøbt til KURT.
Ifølge regnskabsekstrakt for året 1922 og 1923, blev KURT købt for 90.000 kr
KURT. Tegning af Andreas Laursen.
Indtægter:
1923
Januar Indbetalt aktiekapital 76.000 kr. 00 øre
Banklån 21.613 kr. 00 øre
Aktiekapital og banklån 97.613 kr. 00 øre
Assuranceudbytte fra Svendborg Søassurance 300 kr. 00 øre
Ristorto fra Søforsikringsselskabet ”Svendborg” 411 kr. 68 øre
Juli Remisse fra Kaptajn Jørgensen fra Kemi 637 kr. 55 øre
August Remisse fra Kaptajn Jørgensen fra Århus 5.300 kr. 00 øre
December Remisse fra Kaptajn Jørgensen fra London 1.518 kr. 48 øre
Remisse fra Kaptajn Jørgensen fra Skagen 730 kr. 86 øre
31.12. Herefter fremgår i Rederens favør, saldo 632 kr. 00 øre
107.144 kr. 10 øre
Udgifter:
1923
1922
Oktober Renter fra vexellån til Svendborg Bank fra 1,10.1922 851 kr. 91 øre
Dokning af skibet 684.05,navnebrædder,smederegn 94.67 778 kr. 72 øre
Veritas 93.50,stempel på aktiebreve og gebyr 1448.48 1.541 kr. 98 øre
Tovværk 470.83,kul 30.00,møder,rejseomkostninger,Whitesea 627 kr. 50 øre
Tre assuranceindskud 1125.00, Kaptajnen kontant 800 1.925 kr. 00 øre
Ulykkesforsikring 643.20, ballast 150.00 793 kr. 20 øre
Bugsering fra og til tørdok 55.00, et flag 14.37 69 kr. 37 øre
Proviant 970.55, inventar 698.45, kød og flæsk 561.00 2.230 kr. 00 øre
Har betalt 3m.Sk.KURT med 90.000 kr. 00 øre
Skib og udrustning har altså kostet 98.817 kr. 68 øre
Kasko-og krigsforsikring 6.337 kr. 48 øre
Konsulat 31.44, protectionklub 74.74 106 kr. 18 øre
Bugsering 30.00, kourtage 333.83, lodser 94.30 458 kr. 13 øre
Rederens årshonorar 200.00, porto 100,revision 30 330 kr. 00 øre
Bankrenter for kassekreditlånet for 1923 1.094 kr. 63 øre
107.144 kr. 10 øre
Status 1923
Aktiver: Passiver:
3m.Sk.KURT står 97.120 kr. 53 øre Aktiekapital 76.000 kr. 00 øre
Assuranceindskud 1.125 kr. 00 øre Kassekreditlån 21.613 kr. 53 øre
Rederen til gode 632 kr. 00 øre
98.245 kr. 53 øre 98.245 kr. 53 øre
Skibet har været i fart fra 19. maj og året ud, og i den tid haft 4 ladninger og 2 ballaster, og dermed opsejlet kr. 27.610.00.
Skibet står forsikret for 135.000 kr. og er januar oplagtes i Skagen.
Kaptajnens og Rederens regnskaber med bilag og bøger revideret. Ordinær Generalforsamling afholdes på Thurø kro torsdag eftmd. 14. februar kl. 3. Dagsorden i henhold til § 10 i selskabets vedtægter.
Thurø, i januar 1924 R. W. Rasmussen
Besætningen på KURT. Kaptajn Georg Jørgensen, Thurø, forrest til venstre
I de følgende år sejlede skonnerten på Canada.
PATRICIA i Svendborg havn
I 1932 blev den for kun 35.000 kr. købt af A.E.Sørensen, Svendborg, som stiftede ”Rederiaktieselskabet Lunden” til overtagelse af skonnerten. Denne blev omdøbt til PATRICIA efter den ældste datter af lensbaron C.Juel Brockdorff, Valdemar slot. Den fik hjælpemotor og toprigningen blev fjernet.
På en rejse fra Ålborg til Vaag med stykgods, faldt en mand overbord og druknede 28.04.1936 i Nordsøen.Den druknede, ungmand Jørgen Kok, var beskæftiget med at skifte bagbord sidelanterne, da han mistede balancen og røg over bord. (D.S.S. 1936, pkt. 225).
PATRICIA sejlede tilfredsstillende for sit nye rederi og var inden for spærringen under anden verdenskrig. Skonnerten fik under krigen sine gaffeltopsejl igen og udnyttede sin sejlføring mest muligt for at spare på de små olierationer.
I 1946 afhændedes PATRICIA til Færøerne og omdøbtes til TINGANES. Salgsprisen var 300.000 kr. Den var indtil 1963 beskæftiget i Grønlandsfiskeriet, hvor den forliste.
Søulykkesstatistik 1963, pkt.86:
Grundstødt og forlist ved Grønlands sydkyst 8. september 1963.
”Kl. ca. 17.00, da T. befandt sig i sundet Qernertup mellem Sangmissoz og Qermetoz tog skibet grunden på ca. 59¤59 N, 43¤30´V. Ved grundstødningen fik T. en svær lækage under stævnen. Sejladsen fortsattes for at sætte skibet på grund, men ca. 1 sm. N for grundstødningsstedet sank T. Besætningen blev taget om bord på andre skibe.”
Anm. Ministeriet må antage, at T. er stødt på et undersøisk skær, som ikke var afmærket på søkortet.