2 mastet bramsejlsskonnert
Byggeår: 1890
Kending: NBTJ
Brt.: 148
ELISE på 148 brt. Blev bygget 1889 til et partrederi med J.Ph.Jørgensen som bestyrende reder. Senere blev skibets fører, kaptajn L.Andreasen, reder for ELISE, som populært blev kaldt ”Smukke ELISE”, og ikke uden grund, for det var en pæn skonnert. Den sejlede hovedsagelig i farten med is fra Norge til kanalhavnene, ildfaste sten til St. Petersborg, derfra oliekager almindeligvis til skotske havne og så stenlast retur til St. Petersborg, igen oliekager til Skotland og om efteråret en kulladning til Danmark.
Under en rejse til Littlehamton, den 18.11.1893: Ved at beslå klyveren faldt en mand over bord kl. 1 nat og bedøvedes vistnok ved slag af det duvende agterskib. Redningsforsøg mislykkedes.
ELISE afhændedes 1917 til firmaet A.T.Møller & Co., København, men bibeholdt Thurø som hjemsted.
I oktober 1922 solgtes skonnerten til Johan Jönsson, Brantevik.
I 1928 fik man et eksempel på, hvor farligt det kunne være at have åben ild i et sejlskib. Gløder fra kabysskorstenen antændte gaffelfokken, men mandskabet nåede at slukke branden, inden den bredte sig.(forsikringsselskabet ”Hoppet” i Brantevik betalte ny fok).
1932 solgt til K.E.Jonson, Järna og fik 37 HK motor installeret. 1939 omrigget til tremastskonnert. 1948 solgt til Th. Fouganthine, Mariestad. 1959 solgt til C.G.Andersson, Eskilstuna, opført som pram. Eksisterede endnu i 1962 som husbåd i Stockholms skærgård.
Signal KFBR, reg.nr. 6966.
ELISE tegnet i Svendborg 1927 af Jens Friis – Pedersen