3 mastet bramsejlsskonnert
Byggeår: 1902
Kending: NMLV
Brt.: 180
ALMA på 180 brt. Var et smukt og velsejlende klipperbygget skib søsat 1902 til sejlskibsrederiet ”Alma”, hvis reder var Jørgen P. Hansen.
Regnskab over udgifter og indtægter
Skibet bygget år 1902 & 1903 på Thurø af skibsbygmester J. Ph. Jørgensen.
Drægtighed ifølge målebrev dateret Kjøbenhavn 23. nov. 1903:
Br.Reg.Tons 179.44 Cbm. 507.82
Under målingsdæk 170.30
Netto Reg. Tons 153.42 Cbm. 434.18
Biilbrev dateret Thurø 18. nov 1903
Skibet er klassificeret i Frans Veritas * 3.3.1.1 i 16 år fra 3. marts 1904.
Forsikret i Svendborg Søassurance Hovedafdeling kr. 30.000
Forsikret i Svendborg Søassurance 2. Afdeling kr. 7.300
I alt kr. 37.300
Rhedernes Navne Bopæl Parter i Hundredel
Jørgen P. Hansen Thurø 22
J.P. Hansen Thurø 16
Niels H. Christiansen Thurø 8
N. Laurits Jørgensen Thurø 6
J. Ph. Jørgensen Thurø 5
L.P. Jørgensen Thurø 4
C. Julius Petersen Thurø 4
Chr. Christiansen Kjøbenhavn 4
Chr. F. Christiansen Kjøbenhavn 3
Erik A. Hansen Thurø 3
Peter Hansen Thurø 3
J.L. Jørgensen Thurø 3
P.L. Hansen Thurø 3
R.J. Jørgensen Thurø 3
Rasmus Jørgensen Thurø 3
Magnus P. Petersen Troense 3
C. Martin Hansen Thurø 2
Frk. Nielsine Andersen Thurø 2
Brødr. Joh & Emil Franke Svendborg 3
100/100
Udgifter. Kr. øre
Bygmesteren for 179,44 Br.Reg.Tons @ 250 kr. 44.860
Stempel til Byggekontract 7 33
Taxationsmændene 6 –
1 Fl. Portvin 2 Kr. Ølpenge til Tømmermænd 10.10 12 10
Opsyn ved Bygningen 150 –
Regnskabsbog og Kvitteringsbog 3 25
Rigningen at lapsejle 4 38
40 pund gl. Tougværk @ 12 øre og gl. Seildug @ 4 kr. 8 80
1 Malmklokke ved Kahytten 10 –
Dusør til Snedker Hansen 15 –
Første Indskud i Assurancen 10½ % 787 50
Første Indskud i 2. Afdeling 11 % 200 75
Paa Toldboden for Maalerbrev 38 –
Søkort og Bøger 245 65
1 Barometer 20 –
2 Vandfade (extra) 34 –
R.Dinesen for Extra Arbejde 10 –
Seilmager Jørgensen Regn. For Presenninger 81 70
Blokkedreierregn. 5 40
Expert Nissens Regn. For Certificat 280 25
Kontingent til Dansk Seilskibsrhederiforening 11 83
Rebslager Jørgensens Regn. 111 58
Maler Kaas for Ratpresenning 3 –
Smed Huusfeldts Regning 72 15
Regn. Fra Bygmesteren 140 28
1 Fortøjningskjæde og 2 Sjekler fra N.Christiansen 23 –
Papir, Porto, Opgjør etc. 30 –
Skibet Kostede færdig Kr. 47,171,95
Saldo at overføre 328,05
Balance Kr. 47,500,00
Indtægter til Skibet er færdig:
Indtægter Kr. Øre
Jørgen P. Hansen indbetalt for 22/100 @ 450 Kr. 9900 –
J.P. Hansen indbetalt for 16/100 @ 450 Kr. 7200 –
Niels H. Christiansen indbetalt for 8/100 @ 450 Kr. 3600 –
N.Laurits Jørgensen indbetalt for 6/100 @ 450 Kr. 2700 –
J. Ph. Jørgensen indbetalt for 5/100 @ 450 Kr. 2250
L.P. Jørgensen indbetalt for 4/100 @ 450 Kr. 1800 –
C. Julius Petersen indbetalt for 4/100 @ 450 Kr. 1800 –
Chr. Christiansen indbetalt for 4/100 @ 450 Kr. 1800 –
Chr. F. Christiansen indbetalt for 3/100 @ 450 Kr. 1350 –
Erik A. Hansen indbetalt for 3/100 @ 450 Kr. 1350 –
Peter Hansen indbetalt for 3/100 @ 450 Kr. 1350 –
J.L. Jørgensen indbetalt for 3/100 @ 450 Kr. 1350 –
P.L. Hansen indbetalt for 3/100 @ 450 Kr. 1350 –
R.J. Jørgensen indbetalt for 3/100 @ 450 Kr. 1350 –
Magnus P. Petersen indbetalt for 3/100 @ 450 Kr. 1350 –
Rasmus Jørgensen indbetalt for 3/100 @ 450 Kr. 1350 –
C. Martin Hansen indbetalt for 2/100 @ 450 Kr. 900 –
Frk. Nielsine Hansen indbetalt for 2/100 @ 450 Kr. 900 –
Brødr. Joh & Emil Franke indbetalt for 3/100 @ 450 Kr. 1350 –
Skibet skyldig til Bygmesteren for 10 Tons @ 250 Kr. 2500 –
Kr. 47.500
Pr. Saldo for Bygningsregnskab 328.05
An Udproviantering, Forskud etc. Ifølge Regnskab 912.72
Skibets Gjeld ved Afseilingen 9 Marts 590.67
____________________
Balance 912.72 912.72
Thurø d. 16 Marts 1904
Sign J.P.Hansen
Regnskabet er revideret og godkendt af J.L. Jørgensen og Niels H. Christiansen
————————————————————————————————————————
Besætningen på ALMA
Kaptajn P.L. Hansen fortæller i sine erindringer om en uhyggelig begivenhed, som indtraf da han sejlede med ALMA:
Vi var på rejse fra Le Havre til Odense med oliekager, da vi en mørk decembernat lænsede for undertopsejlet i en hård sydvestenstorm i Nordsøen. Vind og sø vedblev at tiltage, så risikoen ved at lænse blev efterhånden for stor. Vi besluttede at gøre undertopsejlet fast og dreje under for klodsrebet mesan. Vi havde snøregårdinger om sejlet, så da vi havde stukket det op, gik vi flere mand til vejrs for at gøre det fast.
Da vi omtrent havde fået sejlet op på råen, så jeg pludselig letmatrosen ude på nokken gå bagover og forsvinde i havet. jeg skyndte mig ned, men da skibet i det samme tog en vældig masse vand ind over begge lønninger, varede det lidt, før jeg kom agterud. Kaptajnen, som styrede, havde intet set, derimod syntes jeg, at jeg i skæret fra agterlanternen så den druknende i kølvandet. Jeg kastede en redningskrans ud, men det havde dog vist nærmest været, for at jeg skulle fortage mig noget. Der var ingen hjælp muligt under de givne forhold. Letmatrosen var væk, en flink fyr fra Bornholm. Jeg sejlede til søs i 56 år og var med til at forlade 3 skibe på søen, men dette tilfælde var den eneste gang, jeg var med til, at menneskeliv gik tabt.
Red. Bemærkninger til P. L. Hansens erindringer: Rejsen var ikke Le Avre/Odense og letmatrosen ikke fra Borholm, men fra Falster. Se nfr..
Søforklaring i Newcastle o.T. d. 13/10 04.
Søforhør i Svendborg 16/12 04 og 17/1 05.
Med J. P. Hansen som kaptajn, var ”Alma” på en rejse fra Boulogne til Newcastle. I Nordsøen var det 6/10 VSV-lig storm med regn og høj sø:
” Omtr. Kl. 4 FM. Faldt Letmatros Jens Olaf Albert Jensen af Brarup over Bord fra Undertopsejls Raaen, hvor han var beskæftiget med at gøre Sejlet fast, og druknede. Den Overbordfaldne, som ved Faldet gav et højt Skrig fra sig, blev kun i et Øjeblik observeret i Vandet, forinden han forsvandt. Under de daværende Omstændigheder – Mørke og høj Sø – kunde intet Redningsforsøg foretages, idet A. der for 2 rebede Sejl løb ca. 7 Mils Fart, ikke i det haarde Vejr kunde drejes til med de Sejl, som førtes.
Anm. 1. Aarsagen til Ulykken maa ifølge de afgivne Vidnesforklaringer formentlig tilskrives, at J., som var iført Oljetøj og Træskostøvler, under en svær Overhaling har mistet sit Tag paa Raaen og derved er styrtet ned.
Anm. 2. Redningskrans blev ikke udkastet.”
Kaptajn J. P. Hansen
Den 19. oktober 1916 afsejlede ALMA fra Sævereid ved Bergen lastet med træmasse bestemt til Leithfjorden. Man mødte dårligt vejr med stormende kuling, der tiltog til orkanagtig storm og det endte med, at man måtte søge nødhavn og returnere til Norge. 12. november indkom ALMA atter til Skudenæs. Efter et par dages ophold fortsættes rejsen imidlertid. Den 20. November, da man efter bestikket skulle være i nærheden af Isle of May, sås land i sydvest og lidt senere tæt forude om bagbord. ALMA, som førte dobbeltrebet sejl, lå for styrbord halse, men blev straks halset rundt for at styre ind i farvandet med de to landkendinger, som man fejlagtigt antog for Isle of May og fastlandet. Straks efter vendingen huggede skonnerten voldsomt i grunden og tog flere brådsøer over dækket, hvorved en københavnsk matros skylledes overbord og druknede. Der kom snart folk fra land til stede, og de bjergede resten af ALMA´s besætning. Det viste sig, at skibet var gået i land i Lunnam Bay ca. 1 mile syd for Montrose.
Matrosen var Poul Stenberg Jørgensen fra København.
ALMA´s vrag blev solgt for kun 1600 kr. af lokale købere, som efter reparationen forsynede skibet med hjælpemotor og satte det i en meget speciel fart.
Under navnet VERA ELISABETH af Leith og armeret med kanoner sejlede skibet som en slags lokkeskib for Royal Navy og havde held til at nedlægge et par tyske U-både.Endnu i 1922 sejlede den som fragtsejler under engelsk flag.
Vis stort kort
Lunnan Bay, hvor ALMA strandede.